Ο ποιητής Κώστας Μαρδάς για τις … άλλες Άλώσεις

Συζήτηση με την Τασσώ Γαΐλα

Ξεφυλίζοντας βιβλία και … τετράδια στην προσπάθεια μου να βρω κάτι πρωτότυπο και σχετικό με την ‘Ημέρα Μνήμης’ της Άλωσης της Κωνσταντίνου Πόλεως, την 29η του Μάη, και ‘Ημέρα νικηφόρα’ για την τότε ολιγαρχία που επέβαλε την διάλυση της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας –Βυζαντινής-, υπηρετώντας (από τότε συνέβαιναν αυτά) αποκλειστικά και μόνο τα συμφέροντα της. Κάπου ανάμεσα στις σελίδες της ποιητικής συλλογής του Κώστα Μαρδά Γυμνή Θεολογία/Vakhikon.gr/2016 ανακάλυψα και σας μεταφέρω …

polis 1890
Κωνσταντίνου Πόλις γύρω στο 1890

ΑΛΩΣΗ

Το σώμα σου δεν έμεινε

για να το προσκυνήσω.

Κι έτσι φιλώ σε μάρμαρα

σε εικόνες και βιβλία.

Και ξέρω πως σιχαίνεσαι

Νοτάρους ανθενωτικούς

τουρκόφιλους Δεσπότες

εξωνημένους Δυτικούς

φθαρμένους Πατριάρχες!

Μα όσες φορές μιλήσαμε

στην Πανεπιστημίου

ποτέ δεν καταδέχτηκες

να θίξεις ούτε έναν.

…Κωνσταντίνε Παλαιολόγε!

……………………

Χωρίς σχόλιο σ’ αυτό το ποίημα του Κώστα Μαρδά που μέσα σε λίγες στροφές ‘κλίνει’ ολόκληρη την τραυματική -για το Ελληνικό στοιχείο-, υπόθεση της Άλωσης της Κωνσταντίνου Πόλεως…. Και ποίηση σε κρίση,  οι ποιητές  μας σε κρίση; Ή απλά σιωπούν για να μην χάσουν ή  αντίθετα να κερδίσουν διακρίσεις; Ο Κ.Μ., μαχητικός δημοσιογράφος με καριέρα αξιοζήλευτη στο χώρο αυτό σαν ποιητής… κάνει τη διαφορά. Τολμά να μιλήσει, να κρίνει και να κατηγορίσει…

ΜΑΚΡΟΘΕΝ

Ούτε ο μέγας Αδαμάντιος

Ούτε ο ύψιστος Διονύσιος

πάτησαν το χώμα σου

μαχόμενη Ελλάδα.

…Σωρός οι σκοτωμένοι

μακριά κι αγαπημένοι.

(από την ίδια συλλλογή).

Αφορμή λοιπόν της συνέντευξής μας με τον εξαίρετο άνθρωπο των γραμμάτων Κ. Μαρδά η επιλογή του ποιήματος του σε συνδιασμό με την επικαιρότητα που τόσο ταιριαστά βρίσκει απαντήσεις στην ποίηση του… Ξαφνική και μεγάλη κινητικότητα στο θέμα της FYROM, τουρκικές προκλήσεις σε ένταση… χάος, απέραντη σιωπή από το χώρο των λογίων, με ελάχιστες εξαιρέσεις όπως η περίπτωση του Κώστα Μαρδά.

palaiologos.jpg
Κωνσταντίνου Πόλις-Μάϊος 1453, το τέλος μιας αυτοκρτορίας 1000 ετών

κ. Μαρδά ποιος ο ρόλος στην σύγχρονη κοινωνία ενός ποιητή; Μπορεί να επιρεάσει με τους στίχους του;

– O ρόλος του ποιητή είναι να βλέπει ό, τι δεν βλέπουν οι άλλοι, να λέει ό, τι δεν λένε οι άλλοι και να γράφει ό, τι δεν γράφουν οι άλλοι… Ακόμη και αν μιλάει σε συνειδησιακά άλαλους και σε κουφούς και σε αόμματους, οφείλει να γράφει , έστω και αν επηρεάζει ένα μόνο στόμα, ένα μάτι ή ένα αυτί … Δυστυχώς, σήμερα,  με την ερμητική γραφή των περισσότερων ποιητών,  η ποίηση  επηρεάζει μόνο τους ομοδόξους κρυπτικούς μιας  αλληλο- θαυμαζόμενης παρέας βαθυστόχαστων..

Κωνσταντίνος Παλαιολόγος… ηγέτης που λατρεύεται κυριολεκτικά μέχρι σήμερα σχεδόν 700 χρόνια μετά τη θυσία του. Τον τιμάτε με το εξαίρετο ποίημα σας.  Μια άλλη μορφή ιστορική που θαυμάζετε;

-Τον Καποδίστρια ! Αν και ανήκε στην ηγεμονική σχολής σκέψης, αν και υπήρξε επιφυλακτικός για την εξέγερση, αν και απαίτησε την εκτελεστική και νομοθετική εξουσία καθιστάμενος μονάρχης, τον θαυμάζω γιατί είχε την τόλμη να τα βάλει με ήρωες!.. Και  θέλει ηρωϊσμό να τα βάλεις με ήρωες!… Πάσχισε να  περιορίσει τους αγωνιστές που ήθελαν να έχουν προνόμια πέραν και άνω των θεσμών . Ε, αυτό απέβη μοιραίο για τον κυβερνήτη , καθώς τον σκότωσαν οι Μαυρομιχαλαίοι που ήθελαν να διαφεντεύουν τη Μάνη και το τελωνείο της, αρνούμενοι την υπαγωγή της οικογενειακής τους κυβέρνησης στην κεντρική κυβέρνηση…

‘Μακριά κι αγαπημένοι…’. Πολιτικοί έξω από κάθε επαφή με την πραγματικότητα και του λαού το μέλλον σκοτωμένο…Απίθανοι οι στοίχοι του επιγραμματικού ΜΑΚΡΟΘΕΝ…. Κι έρχονται χειρότερες μέρες με κατάργιση αφορολογήτου κλπ. Αναπόφευκτη η επόμενη ερώτηση μου…

κ. Μαρδά, εσείς τι νομίζετε ότι θα μπορούσε να κάνει τον λαό επιτέλους να αντιδράσει αλλά τελικά μήπως …δεν υπάρχει πλέον λόγος για κάτι τέτοιο και το παιχνίδι για τον σοσιαλισμό έχει χαθεί;

-Φαίνεται ότι ο λαός- και βάζω και τον εαυτό μου μέσα- δεν αντιδρά γιατί είδε να προδίδονται οι ελπίδες του από όλες τις ιδεολογίες με πρώτη και καλύτερη τη σοσιαλιστική … Ο λαός , βέβαια, είναι στην πορεία των χρόνων άλλοτε υποταγμένος, άλλοτε έτοιμος να εξεγερθεί… Προς το παρόν , απολαμβάνει το survivor, ενώ ο ίδιος είναι επιζών από την ταπεινωτική φτώχεια των μνημονίων… Η εξέγερση για το Μακεδονικό δείχνει ότι κατεβαίνει στο δρόμο όταν η πρόκληση είναι ιταμή- ιταμώτατη… Προσοχή όμως γιατί το κίνημα αυτό κινδυνεύει να καπελωθεί από χουλιγκάνους εθνικιστές και δεσπότες που υποδύονται τους στρατάρχες από άμβωνος… Ναι, σε μια εξέγερση αλλά να θέτουμε  όρια ευγενείας… Και, επί τη ευκαιρία, κ. Γαΐλα,  θέλω να πω ότι ο άμεσος κίνδυνος για τα σύνορά μας δεν είναι το Μακεδονικό αλλά το Αιγαιακό. Μόνο το 2017 οι παραβιάσεις των Τούρκων στον αέρα ήταν πάνω από 3000 (κατά 48 % αυξημένες σε σχέση με το 2016 ) και οι παραβιάσεις στη θάλασσα 1700 (κατά 500 % αυξημένες ). Ο σύγχρονος Δαρείος ετοιμάζεται να εκστρατεύσει, οι σημαίες υποστέλλονται , οι ακταιωροί βάλλονται… Όσα εθνικιστικά λάθη και αν έχουμε κάνει διαχρονικά και τώρα με τους βερμπαλισμούς περί «Μολών Λαβέ» , ο κύριος ένοχος είναι ο Τούρκος… Ο λαός όμως νομίζει πως ένας αυριανός πόλεμος δεν τον αφορά… Πρόκειται για εθνική αμεριμνησία ανάλογη με αυτή επί ευμάρειας..

Τι μπορεί να κάνει ένας που γνωρίζει όπως εσείς;

-Το ζήτημα της αμεριμνησίας του λαού , αλλά και το πρόβλημα της ηγετικής ανεπάρκειας το  μελετώ στην νέα έκδοση του βιβλίου μου ‘ΠΡΟ-ΙΜΙΑ ΠΟΛΕΜΟΥ» που θα κυκλοφορήσει μέσα στο χρόνο. Θα συμπέσει με  την προαναγγελθείσα από τον Ερντογάν τουρκική γεώτρησης εντός της Κυπριακής ΑΟΖ στο τέλος του καλοκαιριού.

Πώς αντιμετωπίζετε την ελληνοτουρκική κρίση ως ποιητής…

-Τα γεγονότα τα βλέπω από το πρίσμα του ιστορικού ορθολογισμού ως  μελετητής , αντιθέτως ως ποιητής με το υπερλογικό… Ως ερευνητής πιστεύω στην εθνική ανεξαρτησία. Στην ποίηση δικαιούμαι να την σαρκάζω… Ως δημοσιογράφος  καταγράφω την πραγματικότητα, ως γράφων ποίηση την ανατρέπω..

Δεν είναι αντιφατικό αυτό που λέτε;

– Είναι πολύπτυχο … Ειδικώς στην ποίηση: Κορυφαίο ποίημα μπορεί να είναι κι αυτό που αναφέρεται στον ήρωα, αλλά και  αυτό που αναδεικνύει τον αντιήρωα δειλό…

Στην τελευταία συνάντηση μας είχατε αναφέρει ότι ετοιμάζεται ένα θεατρικό έργο. Μιλήστε μας γι’ αυτό.

-Με αφορμή τα 200 χρόνια από την Εθνεγερσία έχω ολοκληρώσει ένα θεατρικό έργο με θέμα την δανεισμένη Ελλάδα  από την Επανάσταση του 21 έως την αντεπανάσταση του σήμερα και του αύριο… Από τον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο έως τον Αλέξη Τσίπρα. Από τους Βαυαρούς στους … Βαυαρούς. Και πάλι από την αρχή… Διότι εκτός από την απαίτηση των ξένων, που θέλουν την Ελλάδα ως πολεμική βάση στο δρόμο Δαρδανέλια- Σουέζ, ευθύνη έχουμε εμείς και οι αρχηγοί μας που τους παραχωρούμε το οικόπεδο «Ελλάς»…

Η ενασχόληση σας με τα γράμματα διαρκής και θα έλεγα και παθιασμένη… Η όλη αυτή μνημονιακή τραγική κατάσταση  στη χώρα μας με την πτώση αξιών και την οικονομική κρίση κατά πόσο επηρεάζει τη σχέση σας με την Τέχνη;

-Έχω γράψει ποιήματα με αναφορές στους χρεοκόπους που αγορεύουν ακωλύτως, στην ανάγκη να βρούμε μια τίμια φτώχεια για να σκοτωθούμε αρνούμενοι τα ομόλογα της Goldman Shacks, στην αμέριμνη πορεία μας προς την καταστροφή … Παράλληλα το 2012 έγραψα λαϊκότροπους στίχους στο πρώτο CD «Πατρίδα Δανεισμένη» με μελωδίες Χρήστου Νικολόπουλου- Μιχάλη Τερζή και ερμηνεία του κορυφαίου Μανώλη Μητσιά. Το έργο δόθηκε ως προσφορά από την εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος την ημέρα που ψηφιζόταν το δεύτερο μνημόνιο στη Βουλή εν μέσω διαδηλώσεων στο Σύνταγμα. Φυσικά , δεν παίχθηκε από κανένα ραδιόφωνο και έτσι είχαμε μια μεγαλοπρεπή αποτυχία !

Μεγαλώσατε στην ακριτική Χίο εκει που ζουν  τώρα αγαπημένες γυναικείες μορφές ,η μητέρα σας κι η αδελφή σας. Νοιώθετε νοσταλγία για εκείνη την εποχή του ’60;

-Όχι και τόσο… Νοιώθω αγάπη για τα αγαπημένα πρόσωπα, αλλά ως εποχή ήταν για μένα ένα γκρίζο στην καρδιά μου των παιδικών χρόνων … Τα παιδικά μου και εφηβικά μου έτη τα θυμάμαι ως ένα  απόγευμα μιας Κυριακής μωβ  με τρακ για τη Δευτέρα …Και βέβαια, τα καλοκαίρια γάμοι- γλέντια στην πλατεία του Θολοποταμίου…

Ξεκινήσαμε με Ιστορία και μια ‘μαύρη’ για το Ελληνικό στοιχείο στιγμή που αυτές τις μέρες έχομε επέτειο… λοιπόν, πριν το τέλος της συνομιλίας μας …ερώτηση πολιτικής Ιστορίας.Έμπειρος δημοσιογράφος –όπως είσαστε- μια πρόβλεψη σας για το που το πάει η ολιγαρχία εδώ στην Μεσόγειο:-βλέπε Συρία, προσφυγιά κλπ.

-Είναι κ. Γαΐλα,  σαν να χορεύουμε στο πανηγύρι και στη διπλανή γειτονιά να ακούγονται οι οιμωγές από τους αλληλοσκοτωμούς, αλλά τα δικά μας όργανα τις σκεπάζουν… Αν τρέξουν τα αίματα ως την πίστα μας , τότε θα συνειδητοποιήσουμε τι συμβαίνει…

  κ. Μαρδά, ποια είναι σήμερα η Άλωση;

-Η Άλωση της Δημοκρατίας από τις ύαινες των Αγορών, η Άλωση των Πολιτικών από την  Κίρκη της Εξουσίας, η Άλωση των Μίντια από την Ολιγαρχία και η Άλωση της ψυχής από μια αραχνοΰφαντη απελπισία  Γνώσης…

Ο τίτλος της επόμενης ποιητικής συλλογής σας; Να την  περιμένομε σύντομα; Το ’19;

-Ίσως το 2019. Η τρίτη ποιητική μου συλλογή- μετά από δεκαετή επεξεργασία – είναι έτοιμη να σταλεί στις εκδόσεις Ιωλκός. Έχω σκεφθεί το τίτλο «Διαμηνύματα». Πρόκειται για ποιητικά SMS σε αυτοτελή δεκαπεντασύλλαβο με  μοντέρνα θεματογραφία.

Να κλείσουμε με ένα ποίημα από την συλλογή αυτή σε πρώτη δημοσίευση χαρισμένο στους  αναγνώστες μας καθώς και σε   όλους τους φίλους της ποίησης;

-Γιατί όχι; Σας προτείνω αυτό…

ΕΝΕΠΙΓΡΑΦΟΣ, ΜΗΧΑΝΕΣ, ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ 

Τραγούδια ακούει ο Θεός

κι όλο καλυτερεύει

 Ο Λόγος ενεπίγραφος

κι ας τον καταπατούνε

Ελευθερία χημική

σε εύθραυστα βαζάκια

Γυναίκες εν τω βάθει μου

κι αρσενικοί Θεοί

Και μέσα στα συκώτια μου

έχω μια πόλη-κράτος

Σαν μηχανές θρησκείες μου

μεγάλου κυβισμού

 Μα όταν τα μάτια δίκαια

τι θέλει τ΄άλλο σώμα;

Κείμενο

Τασσώ Γαΐλα

Αρθρογράφος-Ερευνήτρια.

Advertisements

Τα Ικαριώτικα νέα δημοσιεύουν κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.