Εκδήλωση στο Ζάππειο για τον Κώστα Μαρδά και την « Γυμνή Θεολογία».

Πέμπτη 15 του Σεπτέμβρη, απόγευμα, και στα πλαίσια της Έκθεσης Βιβλίου στο Ζάππειο ο Εκδοτικός οίκος Βακχικόν(Vakhikon-Ασκληπιού 17), διοργάνωσε θαυμάσια εκδήλωση παρουσίασης της νέας ποιητικής συλλογής του γνωστού δημοσιογράφου και συγγραφέα Κάστα Μαρδά «Γυμνή Θεολογία».

26-75546mardas2

Εξαίρετο πάνελ, εξαιρετικοί άνθρωποι των γραμμάτων αυτοί που με την παρουσία τους τίμησαν την άριστα οργανωμένη εκδήλωση, λογοτέχνες, δημοσιογράφοι, καλλιτέχνες, ηθοποιοί και τραγουδιστές με την παρουσία τους και μόνο ανέβασαν το επίπεδο της εκδήλωσης, εκδήλωση που ναι μεν στόχο είχε την παρουσίαση του Γυμνή Θεολογία του Κ.Μ., στην πορεία της όμως εξελίχθηκε-λόγω του υψηλού επιπέδου της-, σε φιλολογική βραδιά.

Γυμνή Θεολογία, η δεύτερη μετά το Αθήνα με Θολό ποτάμι ποιητική συλλογή του Κώστα Μαρδά. Δύο οι ομιλητές: Φώτης Κουβέλης, ο γνωστός μας πολιτικός, αλλά όχι και τόσο γνωστός στο πλατύ κοινό ως ποιητής και ο Γιώργος Χρονάς, ο κορυφαίος της εποχής μας ποιητής και ταυτόχρονα γνωστός εκδότης.

Επιλέγω, σκόπιμα, για την παρουσίαση της εκδήλωσης αποσπάσματα από τις εισηγήσεις των δύο αυτών εκπροσώπων των γραμμάτων, που νομίζω ότι αρκούν να δώσουν πλήρη εικόνα της γραφής του Κώστα Μαρδά στην Γυμνή Θεολογία.

Φώτης Κουβέλης: Η ποίηση του Κώστα Μαρδά δεν είναι μεγαλόστομη παρά το γεγονός ότι δεν της λείπει ούτε η κραυγή, ούτε ο λυγμός, ούτε η οργή. Γυμνών των πραγμάτων θεωρουμένων, ο λόγος του Κ. Μ., χωρίς όμως να προδίδει την ποιητική και να προτρέπεται σε ρητορείες και λόγο πεζό. Γι’ αυτό και είναι ποίηση. Ποίηση, έντιμη, ειλικρινής, απέριττη που στέκεται όρθια και με τη φλόγα της καίει εφησυχασμούς και αβεβαιότητες. Γυμνό μαχαίρι τα ποιήματά του θέλουν να κόψουν όλα όσα προσβάλουν τον άνθρωπο και το δικαίωμα στη ζωή.

Γυμνή, αλλά και Θεολογία. Πως την ορίζει ο Κ.Μ., την Θεολογία; Είναι προφανής η επιλογή του να αναδείξει την δική του Θεολογία και να μιλήσει για τους δικούς του Θεούς. Αυτούς τιμά και γι’ αυτούς θλίβεται. Για τα πάθη τους, για των ανθρώπων τα βάσανα , ο καημός και η αγωνία του, αλλά και τα δάκρυά του που τα κρύβει με την πολυσήμαντη πάρα πολλές φορές ειρωνεία του…

Καθαρό το ερώτημα του Κ.Μ., για την Θεολογία του…

…Θεολογία,/Δίλεκτη και αντίγνωμη./Ως που θα το φτάσεις;/Πότε θα επιστρέψεις;/Και με ποιόν συνεπιβάτη κρατημένο/από τα πολύνομα στήθη σου;…

…Ο Κώστας Μαρδάς, κατεδαφίζει παραδοχές, αμφισβητεί εικόνες, ελέγχει και αυτοελέγχεται. Πάλετε για τους ανθρώπους και την κοινωνία τους και θέλει να αναιρέσει τα στερεότυπα που καθηλώνουν υποταγμένο τον άνθρωπο. Δεν επιλέγει να διδάξει, να κρίνει και να ανατρέψει όλα εκείνα που υπονόμευσαν και υπονομεύουν τον άνθρωπο. Δεν κοινωνιολογεί στο όνομα της ποίησης, αντίθετα η κοινωνία είναι αρμός και σταθερή αναφορά της ποίησής του…

…Δεν διστάζω να χαρακτηρίσω την ποίησή του, ποίηση πολιτική όσο κι’ αν ο χαρακτηρισμός πολιτική ποίηση από πολλούς αμφισβητείται και από άλλους χρησιμοποιείται για να προσδιορίσει την μειωμένης αισθητικής αξίας ποίηση. Σε αυτά δίνει απάντηση ο Κώστας Μαρδάς με την Γυμνή Θεολογία…

…Ο Μανώλης Αναγνωστάκης λέει: σαν πρόκες πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις, να μην τις παίρνει ο άνεμος. Οι λέξεις, λοιπόν, του Κ. Μ., καρφώνονται και δεν τις παίρνει ο άνεμος. Η «Γυμνή Θεολογία» του Κώστα Μαρδά είναι όμορφη ποίηση, όμορφη με την κυριολεξία του όρου. Είναι βαθιά, γι’αυτό και σε αιφνιδιάζει. Σε αιφνιδιάζει γιατί παρέλειψες να ομολογήσεις τον πόνο, να μιλήσεις για τον καθημερινό θάνατο, αλλά και την λύτρωση από αυτόν. Αυτό κάνει η ποίηση του Κώστα Μαρδά…

Γιώργος Χρονάς: Η Γυμνή Θεολογία δεν είναι παρά απόδειξη του τρόπου να γράψει κανείς ποιήματα που απευθύνονται στον Θεό και στα πλάσματα που έχει φτιάξει αυτός ο Θεός στη γη. Φαίνεται Χριστιανική η θρησκεία του βιβλίου αλλά και ταυτόχρονα ειδωλολατρική. Γιατί η καταγωγή του Κώστα Μαρδά είναι η αφοσίωσή του στην δημοσιογραφία. Κι’ όπως ξέρετε ο Φελίνι στην θαυμάσια ταινία του Dolce Vita επιλέγει έναν δημοσιογράφο που τον υποδύεται ο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι που μας εισάγει στη Ρώμη και εδώ ο Κώστας Μαρδάς στον κόσμο…

Διαλέγει, λοιπόν, Τον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, όπως εδώ εμείς έχομε δίπλα μας τον Κώστα Μαρδά και μας εισάγει σε διάφορες ιστορίες του κόσμου. Η οργή του είναι συγκρατημένη γιατί γράφει ποιήματα…

Ο Μάνος Χατζιδάκης έλεγε πως όταν διαβάζομε ποιήματα δεν χρειάζεται να τα αναλύουμε, τα διαβάζομε και σιωπούμε. Όμως έχομε έρθει με τον κ. Φώτη Κουβέλη για να μιλήσομε για το βιβλίο του φίλου μας Κώστα Μαρδά. Μου αρέσει, που παραμένει στην ποίηση, που παραμένει στα τραγούδια και, που εκλεκτοί άνθρωποι του τραγουδιού όπως ο Τερζής και ο Μανώλης Μητσιάς παρευρίσκονται εδώ. Και, δεν είναι παρά ένας τρόπος να περάσει η ποίηση μέσα στο τραγούδι και στο πάντρεμά της με την μουσική να πάει σε άλλο κόσμο από αυτόν που διαβάζει την ποιητική εργασία…

…Η κομψότητα του τίτλου Γυμνή Θεολογία δεν παραπέμπει στον Θεό αλλά στον άνθρωπο που είναι συγκλονισμένος, που ταλαιπορείται σε αυτή τη ζωή…

…Φαίνεται, κανένα σύστημα δεν φέρετε να καλύπτει τον ποιητή και έτσι όπως παραμένει γυμνός ,αυτό του επιτρέπει να κοιτάει βαθύτερα στον εαυτό του όχι μόνο ο ίδιος ο συγγραφέας αλλά και ο αναγνώστης του βιβλίου αυτού όπου σήμερα ο Κ. Μ., εορτάζει την έκδοσή του από τις εκδόσεις Βακχικόν…

…Θέλω να το πιστέψω, ότι δηλαδή, ο Κώστας Μαρδάς θα παραμείνει στην δημοσιογραφία και τα ποιήματά του θα περιέχουν όλες τις ιστορίες αυτές που σχεδόν έχουν καταργηθεί στις εφημερίδες. Δηλαδή, μικρά οικογενειακά δράματα τα οποία φωτίζουν την ιστορία των ανθρώπων…

-Η ποίηση του Κώστα Μαρδά με εμπνέει κ. Γαΐλα, η απάντηση της γνωστής ηθοποιού κ. Μαρίας Σπαντιδάκη στο σχόλιό μου για την άψογη απαγγελία της ποιημάτων της συλλογής.

Ο Κώστας Μαρδάς, ξεχωριστός Χιακής καταγωγής πνευματικός άνθρωπος που τον διακρίνει το ήθος, η σοβαρότητα και το ταλέντο στο γράψιμο-δημοσιογραφικό και λογοτεχνικό-, έκλεισε την εκδήλωση παρουσίασης του βιβλίου του διαβάζοντας ποίημά της συλλογής με τίτλο: Αναξιότητα. Σας το μεταφέρω…

Αναξιότητα

Μια λιγοστή ανάμνηση είμαι./Ούτε ένα υπέρθυρο./Βαριά μου πέφτει κατάσαρκα/η εξάρτηση των καταδρομών./Τα ωμοφόρια/δεν νοιώθω ικανός να τα φορέσω./Τα μάτια δεν τολμώ ανοιχτά στους προβολείς./Ολίγιστος στους Χριστιανούς./ Μηδαμινός στους ρόκ.(σελ.15).

Αίθριο Του Ζαππείου. Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου. Παρουσίαση από τις εκδόσεις Βακχικόν της νέας ποιητικής συλλογής του Κώστα Μαρδά ΓΥΜΝΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ, καλαίσθητη έκδοση με εξώφυλλο πίνακα του Δημήτρη Μυταρά. Ομιλητές: Φώτης Κουβέλης και Γιώργος Χρονάς. Απαγγελία ποιημάτων: Μαρία Σπαντιδάκη.

Χωρίς σχόλιο… Ο δημοσιογράφος και ποιητής Κώστας Μαρδάς αφιέρωσε την βραδιά παρουσίασης του βιβλίου του στον πρόσφατα χαμένο δημοσιογράφο και συνάδελφό του Αλέξανδρο Βέλιο… Πράξη καθαρά ποιητική…

Τασσώ Γαΐλα

Αρθρογράφος-Ερευνήτρια

Advertisements

Τα Ικαριώτικα νέα δημοσιεύουν κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s