ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ο Κώστας Μαρδάς στα Ικαριώτικα νέα

Συνένετυξη στην Τασσώ Γαΐλα

Πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης και από το 1974 έως το 1979 σε ένα ανήλιο υπόγειο στο Κουκάκι οδός  Ματρόζου 24-26 ο νεαρός Χιώτης φοιτητής της Παντείου Σχολής Κώστας Μαρδάς,  για να εκπληρώσει το όνειρο της μόρφωσης ,διαβάζει με μανία τα βιβλία της Σχολής του καθώς και εξωσχολικά, αντλεί γνώσεις, πνευματικό πλούτο και σύντομα αυτόν τον πλούτο θα αρχίσει να τον εξωτερικεύει με τη θητεία του στην δημοσιογραφία και με την συγγραφή βιβλίων.

mardas

Ας πάρομε τα πράγματα από …την αρχή και πάμε Θολό Ποτάμι για να γνωρίσομε την οικογένεια του δημοσιογράφου Κώστα Μαρδά, του Χιώτη δημοσιογράφου ο οποίος κατά την γνώμη μου-, έχει ήδη πετύχει αυτό που είναι ο πόθος κάθε πνευματικού ανθρώπου-, δηλαδή την αναγνώρισή του και την λαμπρή παρουσία του στο χώρο της δημοσιογραφίας, την οποία υπηρετεί    με τον καλύτερο τρόπο.

Δεκαετία του ‘60 και στη Χίο και το Θολό Ποτάμι, φτώχεια, μεγάλη φτώχεια, αποτέλεσμα; Μαζική μετανάστευση πολλών αγροτών στις Η.Π.Α. Ανάμεσά τους και η οικογένεια του αγρότη Ευάγγελου Μαρδά και της Ελένης(Ελέγκω) με τα δύο τους παιδιά Κώστα και Μαρίκα. Στο Μόντρεαλ του Καναδά καταλήγουν μετανάστες η οικογένεια Μαρδά, καθώς πολλοί συγγενείς τους και άλλοι Θολοποταμούσοι. O πατέρας ως καθαριστής στο Τζένεραλ Χόσπιταλ και μετά στις κουζίνες και η μητέρα ράφτρα  στο φάκτορυ δουλεύουν σκληρά για την επιβίωση της οικογένειας, ώσπου ο πατέρας Ευάγγελος αποφασίζει να στείλει πίσω στο χωριό τα παιδιά του με το σκεπτικό να μην χάσουν στη ξένη γη την Ελληνική τους συνείδηση. Επιστροφή, λοιπόν, της μαμάς Ελέγκως με τα δύο μικρά τον 10χρονο Κώστα και την 9χρονη Μαρίκα στο χωριό. Στο Μόντρεαλ , όπου ζουν και σήμερα αρκετοί συγγενείς της οικογένειάς του, ο πατέρας  με ενδιάμεσα ταξίδια θα συμπληρώσει  20 χρόνια παραμονής και το 1995 θα επιστρέψει οριστικά στο χωριό του όπου και θα ζήσει μέχρι το θάνατο του (2013) ασχολούμενος πάλι με τη γη, το δάκρυ του Αγίου Ισιδώρου, την μαστίχα. Η μαμά Ελέγκω στο χωριό ράφτρα, νοικοκυρά πρώτη, το 1988 και το 1993- 95 ξανά στην ξενιτειά κοντά στο σύζυγο για να συμπληρώσει έτη συνταξιοδότησης. Τα δύο αδελφάκια τελειώνουν το Δημοτικό του χωριού και ολοκληρώνουν τις εγκύκλιες Σπουδές τους στο Γυμνάσιο Καλλιμασιάς . Τα όνειρα πολλά για τον Κώστα και την Μαρίκα, τα παιδιά των φτωχών χωρικών-μεταναστών Ευάγγελου και Ελέγκως. Η Μαρίκα σπούδασε δασκάλα, εκλεκτή εκπαιδευτικός της Χίου που πρόσφατα συνταξιοδοτήθηκε. Ο Κώστας τελειώνει το Γυμνάσιο Καλλιμασιάς με δασκάλους όπως τον Γιώργο Διλμπόη για τον οποίο σήμερα δηλώνει: <Παραμένω θαυμαστής αυτού του αιώνιου έφηβου του καθηγητού μου στο Γυμνάσιο Γ. Διλμπόη>, και εισαγωγή στην Πάντειο Ανώτατη Σχολή Πολιτικών Επιστημών.  Στο υπόγειο του Κουκακίου που ο ήλιος έμπαινε μετά τις 6 το απόγευμα ένας άριστος φοιτητής(Α’ έτος-υποτροφία), πρωί-απόγευμα Πανεπιστήμιο, βράδυ Σύλλογος Χίων Φοιτητών για Πολιτική και Πολιτιστική δράση με αποτέλεσμα να χρωστάει στο τέλος  πολλά μαθήματα αλλά πήρε το πτυχίο του το 1979.

-Στο Σύλλογο Χίων Φοιτητών πήρα και το πρώτο ‘βάπτισμα πυρός’ στην δημοσιογραφία, συνεργαζόμενος από το 1975 πρώτα με τον ΧΙΑΚΟ ΛΑΟ,  εφημερίδα ισάξια των Αθηναϊκών σε πληρότητα και επάρκεια και κατόπιν με την φοιτητική ΧΙΩΤΙΚΗ ΦΩΝΗ , ριζοσπαστική έκφραση των φοιτητών απέναντι στο Χιώτικο κατεστημένο της εποχής εκείνης. Επέλεξα να σπουδάσω στην Πάντειο γιατί πάντα με ενδιέφερε η δημοσιογραφία και οι Πολιτικές Επιστήμες. Συμμετείχα στο Φοιτητικό κίνημα της εποχής, εποχής έντονης πολιτικοποίησης, ιδεολογικής και πολιτιστικής έκρηξης μέχρι το 1979 που κατατάγηκα στην Πολεμική Αεροπορία όπου και υπηρέτησα ως Έφεδρος ανθυποσμηναγός έως το 1981.Στο τέλος της θητείας μου μετατέθηκα στην Σμηναρχία Νίκη στην Αττική , όπου υπήρχαν πυρηνικοί πύραυλοι των ΗΠΑ και βίωσα τις σχέσεις υπηρετών Ελλήνων προς το αμερικανικό κλιμάκιο. Μια μέρα που ήμουν αξιωματικός υπηρεσίας δεν άντεξα και ζήτησα από τον Έλληνα διοικητή την πειθαρχική τιμωρία μαύρου υπαξιωματικού που έβριζε την ελληνική φρουρά της αμερικανικής εγκατάστασης… Και όμως,  του έγινε στέρηση μισθού με εισήγηση του Έλληνα διοικητή- πτεράρχου προς τον ομόλογό του αμερικάνο  που ήταν κατώτερος στο βαθμό… Όλα αυτά με ενέπνευσαν να ξεκινήσω την έρευνά μου για το βιβλίο μου «Η Ελλάδα στα δίχτυα των Βάσεων». Να σκεφθείτε πως όταν είχε διαδήλωση στη Βαρσοβία η Αλληλεγγύη,  η μονάδα στο Κορωπί είχε… επιφυλακή!   

-Μελέτη, πολλή μελέτη στο υπόγειο του Κουκακίου για την πρόοδό σας στο πεδίο της γνώσης και της Πνευματικής ολοκλήρωσης. Το όραμα, το όνειρα του νεαρού φοιτητή κ. Μαρδά ποιο ήταν;

-Όπως τα όνειρα όλων των νέων της περιόδου εκείνης κ. Γαΐλα. Κοινωνική Δικαιοσύνη- Εθνική Ανεξαρτησία. Να σας πω ότι από το 1978 και περισσότερο από ένα χρόνο έγραφα στην ΕΞΟΡΜΗΣΗ, κομματικό όργανο του ΠΑΣΟΚ-όπως θα θυμάστε-. Αλλά σταμάτησα όχι μόνο γιατί με ενδιέφερε η επαγγελματική μου εξέλιξη αλλά με ενδιέφερε επίσης η δημοσιογραφία πάνω από τα κόμματα ακόμα και κόντρα στα κόμματα.

-Ας θυμηθούμε από το βιογραφικό του,  τα βήματα ανέλιξης του στο χώρο της δημοσιογραφίας:1981, 14 Σεπτεμβρίου. Α’ φύλλο επανέκδοσης της εφημερίδας  ΕΘΝΟΣ και ο Κώστας Μαρδάς θα εργαστεί εδώ και στο περιοδικό «Εικόνες» ως κοινοβουλευτικός και πολιτικός συντάκτης έως το 2001.Εργάστηκε περιστασιακά στις εφημερίδες  Espresso, Σφήνα, Χρήμα-plus και σήμερα τον συναντάμε Διευθυντή Σύνταξης στην εφημερίδας « Το Καρφί»–  «Ξεκάρφωμα», ο τίτλος του χιουμοριστικού δισέλιδού του.

-Από την μακρόχρονη εμπειρία σας σε εφημερίδες εθνικής και τοπικής εμβέλειας , η άποψη σας για τα αίτια της κρίσης στον τύπο;

 -Το ένα αίτιο είναι, η ανάπτυξη του διαδικτύου, το δεύτερο η κατάρρευση της επιχειρηματικότητας που οδήγησε στην πτώση των μισθών και τον εξευτελισμό των εργασιακών σχέσεων. Η αλήθεια είναι ότι έχομε περισσότερες εφημερίδες από ότι έχει ανάγκη η χώρα. Τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα όλης της χώρας υπερβαίνουν τα 1500, υπάρχει μηντιακή έκρηξη, αυτό δεν σημαίνει ότι ανέβηκε η ποιότητα γραφής γιατί στο διαδίκτυο  και σε ορισμένες τηλεοπτικές εκπομπές εκφράστηκε ότι πιο χυδαίο, κακόγουστο και κακότροπο υπάρχει μέσα μας.

-Τα χαρακτηριστικά ενός καλού δημοσιογράφου;

-Καθοριστικό ρόλο στην ανέλιξη ενός ρεπόρτερ είναι η ικανότητά του στον άριστο τρόπο γραφής και η πρακτική εφαρμογή να είσαι ρεπόρτερ, να βγάζεις ειδήσεις, να ξέρεις τι είναι είδηση και τι όχι. Ε, και να μην είσαι … πολύ παλιοχαρακτήρας. Πιστεύω ότι από αυτούς που τώρα είναι δημοσιογράφοι μόνο το 50% αξίζει.

-Και ο τοπικός-επαρχιακός τύπος περνάει κρίση κ. Μαρδά. Κλείνουν πολλά έντυπα. Θα επιβιώσουν οι τοπικές και πώς;

-Ο επαρχιακός τύπος κ. Γαΐλα βρίσκεται σε εξέλιξη σε σχέση με την 10ετία του ’70, στις σημερινές εφημερίδες, σε όσες απέμειναν από τα κτυπήματα της κρίσης, οι δημοσιογράφοι είναι πιο ποιοτικοί, ρεπορταζιακοί, γενικά οι εφημερίδες είναι πιο πλήρεις από άποψη   ειδήσεων, ρεπορτάζ.  Αυτά που λείπουν είναι τα Πολιτιστικά, λογοτεχνία και ιδίως ποίηση. Να σας θυμίσω   πως την 10ετία του ’70 ο Χιακός Λαός είχε 1 σελίδα που παρουσίαζε Χιώτες ποιητές. Θα ήθελα, λοιπόν, περισσότερη λογοτεχνία και θέματα τοπικής Ιστορίας. Διαβάζω τοπικές εφημερίδες και φυσικά την πάντα περιεκτική Χιώτικη Διαφάνεια.

-Όσο αφορά την επιβίωσή τους;

Πιστεύω ότι ήδη οι άνθρωποι που τις διοικούν έχουν βρει τον τρόπο που δεν είναι παρά η ηλεκτρονική άνοδος.  Οι ηλεκτρονικές εκδόσεις είναι λιγότερο δαπανηρές και πιο ελκυστικές και ασφαλώς με αμεσότητα όσο αφορά την ταχύτητα μετάδοσης της πληροφορίας. Άρα η ανάπτυξη θα γίνει προς τα εκεί. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα καταργηθεί η έντυπη εφημερίδα, απλώς θα περιοριστεί, αλλά θα έχει πάντα την γοητεία του τυπωμένου χαρτιού.  Και τη δύναμη που έχει το τυπωμένο χαρτί.

-Συσσωρευμένος πνευματικός πλούτος, μία από τις διεξόδους και η συγγραφή εκ μέρους σας     βιβλίων. Πριν αναφέρω τους τίτλους τους όπου βλέπω έχετε καταπιαστεί σχεδόν με όλα τα είδη του λόγου, θα σταθώ στο βιβλίο  σας κ. Μαρδά: ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ. ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: ΟΡΑΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΦΙΑΛΤΕΣ/ εκδόσεις ΓΝΩΣΗ και με αφορμή αυτή τη βιογραφία και συνάμα τη μακρόχρονη πείρα σας από το πόστο του κοινοβουλευτικού –πολιτικού συντάκτη θα σας ζητήσω την άποψή σας για τους πολιτικούς της Μεταπολίτευσης αλλά και τους σύγχρονους.

-Όταν πρωτοξεκίνησα το Κοινοβουλευτικό ρεπορτάζ, ήταν λίγες μέρες  μετά το γάμο μου με την Καίτη Αυγουστάκη που έγινε στο χωριό μου, γιατί τότε συνέπεσαν οι προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης Παπανδρέου. Του Ανδρέα Παπανδρέου που το ’74 μας πήρε την ψυχή και μετά μας έβγαλε την ψυχή , γιατί από εθνικοαπελευθερωτικός ηγέτης σιγά-σιγά έπεσε σ’ έναν αρχηγό που σερνόταν από την Δήμητρα… Ο Ανδρέας  αδίκησε τον εαυτό του. Μάγος των λέξεων που έβαλε μπουρλότο στις καρδιές των Ελλήνων μέσα στη μαυρίλα του ’60 (παρ’ όλο που και η Δεξιά δικαιώθηκε σε πολλά), ήρθε και μίλησε για ισοπολιτεία, για τον προδοτικό ρόλο του Ν.Α.Τ.Ο  κ.λ.π..Όλα αυτά χρειάζονται τόλμη, θάρρος, όραμα. Από την άλλη πλευρά,  ο τρόπος που κυβέρνησε την οικονομία, αυτός ο καθηγητής του Χάρβαρντ, αποδείχτηκε εγκληματικός. Συνειδητά προχώρησε στον υπερδιογκωμένο Δημόσιο τομέα κι’ έκανε μια πονηριά. Έδωσε ευμάρεια στον Ελληνικό λαό φορτώνοντας το κόστος στις επόμενες γενιές . Τώρα ο γιός του πληρώνει τα σπασμένα του πατέρα του. Αυτή είναι η άποψη μου για τον Α. Παπανδρέου.

-Για τον Κωνσταντίνο Καραμανλή;

Κόντρα στο γενικό κλίμα αγιογραφίας του Κωνσταντίνου Καραμανλή και από αριστερά και από δεξιά, θα σας πω ότι ήταν ένας ηγέτης εγωιστής,  απών από όλους τους αγώνες του Έθνους. Απουσίαζε την περίοδο του Αλβανικού πολέμου γιατί λέει είχε προβλήματα ακοής! Απών την περίοδο του Εμφυλίου πολέμου .Αν πίστευε στον αντικομουνιστικό αγώνα –από την ιδεολογική πλευρά του-, έπρεπε να συμμετάσχει με τον ένα η τον άλλο τρόπο. Αντίθετα πήγε στο Κάιρο και έψαχνε να ενταχθεί στους τότε σοσιαλιστικούς κύκλους για να έχει εξέλιξη στην Ελλάδα. Το 1955 υποσκελίζοντας τους 2 αντιπροέδρους της Κυβέρνησης επιλέγει από C.I.A και Ανάκτορα (σύμφωνα με το επίσημο  αποχαρακτηρισμένο έγγραφο της C.I.A), επειδή υποσχέθηκε ότι θα λύσει το Κυπριακό stepbystep. Απών στον αγώνα κατά της Δικτατορίας, περίμενε μία Εθνική τραγωδία για να τον καλέσουν σαν σωτήρα… Αναγνωρίζω όμως ότι δεν ήταν λαϊκιστής , δεν ήταν δημαγωγός δεν ήταν χυδαίος. Βέβαια,  όσον αφορά την εντιμότητά του …πολλά λέγονται για τα Βραχώδη Όρη, για τα σπίτια και τα παλάτια.Αυτό γράψτε το παρακαλώ.

-Για τους σύγχρονους Πολιτικούς;

-Προσωπικά πιστεύω και ότι ο Κώστας Καραμανλής ο …βραχύς και ο Γεώργιος Παπανδρέου ο μικρός, έπρεπε  να λογοδοτήσουν στην Δικαιοσύνη .Ο μεν πρώτος γιατί παρέδωσε μία Ελλάδα υπό χρεοκοπία και ο δεύτερος γιατί ενώ ήξερε ότι παραλαμβάνει μία οικονομία υπό χρεοκοπία  όχι μόνο δεν μπόρεσε να διαχειριστεί  την κρίση αλλά με το Μνημόνιο , που είναι μία οικονομική δικτατορία,  κατέστρεψε  όχι μόνο τον Δημόσιο τομέα αλλά και τον Ιδιωτικό.

Εργογραφία Κώστα Μαρδά

1. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΝΑΓΟΥΛΗΣ- Πρόβες θανάτου/βιογραφία/ Ιδιωτική έκδοση.

2. Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΑ ΔΙΚΤΥΑ ΤΩΝ ΒΑΣΕΩΝ /εκδόσεις Καστανιώτης

3. ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ/ εκδόσεις Γνώση

4. ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ/ εκδόσεις ΣΤΑΧΥ

5. ΒΑΣΕΙΣ ΑΙΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ/ εκδόσεις ΛΙΒΑΝΗΣ

6.  17+1 ΟΝΟΜΑΤΑ/εκδόσεις ΚΑΚΤΟΣ

7. ΠΡΟ-ΙΜΙΑ ΠΟΛΕΜΟΥ/εκδόσεις ΠΟΝΤΙΚΙ

8. ΑΘΗΝΑ ΜΕ ΘΟΛΟ ΠΟΤΑΜΙ/εκδόσεις ΑΓΚΥΡΑ

«Αθήνα με Θολό Ποτάμι», η μεγάλη έκπληξη από την πολυσχιδή προσωπικότητα, τον Κώστα Μαρδά που μας παρουσιάζει το πρώτο καθαρά λογοτεχνική του δουλειά, ναι πρόκειται για την πρώτη του ποιητική συλλογή της οποίας την βιβλιοκριτική θα παρουσιάσομε σε επόμενο φύλλο της Χ. Δ. Οπως ο ίδιος μας αποκάλυψε,  σύντομα κυκλοφορεί η δεύτερη ποιητική συλλογή του με νέα ποιήματα μοντερνισμού.

-Που βρίσκετε το χρόνο για όλες αυτές τις δράσεις σας κ. Μαρδά; Η παράλληλη ασχολία σας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων  όπου και γράφετε κριτικές  παρουσιάσεις  100 βιβλίων το χρόνο! Από το 2006, σωστά; Σας αφήνουν όλα αυτά και περιθώριο γραφής δικών σας έργων;

-Είμαι πάντα με ένα βιβλίο στο χέρι κ. Γαΐλα. Ακόμα και όταν βλέπω Τηλεόραση διαβάζω. Όλες τις ελεύθερες ώρες μου διαβάζω. Θα σας δείξω στην βιβλιοθήκη μου πόσα βιβλία έχω.Αυτό δε σημαίνει πως παραμελώ τις … ταβέρνες!

-<Πολιτική με νότες> ο τίτλος της ποιοτικής ραδιοφωνικής εκπομπής σας στον ALFA για 3 περίπου χρόνια. Εκεί καλούσατε σε κάθε εκπομπή  ένα πολιτικό και μιλούσατε για τα 10 αγαπημένα του τραγούδια. Τηλεόραση κάνατε πολλά χρόνια με εκπομπές ποιότητας, πρωτοτυπίας, με νέες ιδέες…

-Προσπαθώ να κάνω κάτι πέρα από τα συμβατικά. Το μυαλό μου είναι στο διαφορετικό, το πρωτότυπο, το ρηξικέλευθο, χωρίς να έχω αγχώδη καινοθηρία, μανία καινούργιου, γιατί απολύτως καινούργιο δεν υπάρχει. Το καινούργιο μπορεί να είναι λίγο διαφορετικό, αυτό όμως είναι αρκετό. Μην κάνομε τα ίδια συνεχώς, πάντα χρειάζεται μία ανανέωση, μία αλλαγή.

-Εσείς το εφαρμόζεται σε όλες τις τηλεοπτικές εκπομπές σας. Η πρώτη τηλεοπτική δουλειά σας;

Στην τηλεόραση μπήκα το 1994 και με πολύ τρακ γιατί ήμουν αφιερωμένος στο γραπτό λόγο και δεν πήγαινε το μυαλό μου ότι θα μπορούσα να σταδιοδρομήσω και στην τηλεόραση. Η πρώτη μου παρουσία στην οθόνη υπήρξε στην δημόσια τηλεόραση(1994-1996) με τίτλο <σε πρώτο πλάνο> όπου παρουσίαζα στο σπίτι τους την άγνωστη πλευρά των βουλευτών .Είμαι ο πρώτος που, επί Πασοκοκρατίας στην κρατική τηλεόραση έκανα βιογραφικές συνεντεύξεις κομμουνιστών βουλευτών, αλλά και ακροδεξιών όπως του Γιώργου Καρατζαφέρη. Πιστεύω ότι πρέπει να ακούγονται όλες οι απόψεις.

-1996-1997/κανάλι 5/ χιουμοριστική εκπομπή «Σοβαρά μιλάω»,-2001-2006/κανάλι ALFA/εκπομπές «Το πρόσωπο του Σαββάτου»- χιουμοριστικό μαγκαζίνο «Παραπληροφόρηση»  κ.λ.π,-2006/κανάλι BlueSky/εκπομπή «Προσωπικά Δεδομένα» (προβάλετε σε επανάληψη) και αρκετές ακόμα εκπομπές που τις διέκρινε η ποιότητα και η καλαισθησία. Η τηλεόραση σας αρέσει ή είναι για σας απλά μέσο βιοπορισμού;

-Η τηλεόραση είναι  σαν μια μεγάλη πλατεία. Αυτό που λες γίνεται κτήμα περισσοτέρων ανθρώπων .Πάντα με την ρεαλιστική επιφύλαξη ότι περιορισμοί υπάρχουν παντού και στον τύπο και στην τηλεόραση. Ακόμη και στα λεγόμενα … προοδευτικά μέσα. Αλλά παντού για έναν δημοσιογράφο υπάρχουν οι δυνατότητες να εισχωρήσει από μια χαραμάδα και να εκφράσει τις θέσεις του άμεσα ή έμμεσα.

-Βρισκόμαστε σε δικτατορία θεάματος όπως ισχυρίζονται πνευματικοί άνθρωποι κ. Μαρδά;

-Εννοείτε κ. Γαΐλα την δικτατορία της τηλεόρασης; Σίγουρα υπάρχει η επικυριαρχία της στην ενημέρωση. Η τηλεόραση είναι η κύρια έκφραση αυτού που λέμε διαπλοκή. Δηλαδή, η ανάμειξη επιχειρηματικών με ενημερωτικά συμφέροντα. Ποιος όμως γιγαντώνει τις εκπομπές χυδαιότητας, αγοραίας έκφρασης και καυγά; Δεν τις γιγαντώνει ο Έλληνας τηλεθεατής; Πόσοι βλέπουν τις εκπομπές μου με  Μανώλη Μητσιά, Δήμο Μούτση,  Χρήστο Γιανναρά, Χρήστο Λεοντή, Γιώργο Μπαμπινιώτη, Δημήτρη Μυταρά, Αλέκο Φασιανό κ.λ.π. και πόσοι βλέπουν τον Τράγκα, τον Θέμο, τον Μάκη; Θέλω ο Έλληνας , που είναι φιλότιμος στην καθημερινή του δουλειά, ευπρεπής στην οικογένειά του και δημιουργικός στην επιχείρησή του, να ήταν εξ’ ίσου ποιοτικός και όταν πιάνει το τηλεκοντρόλ . Ως τηλεθεατές οι Έλληνες είμαστε κατώτεροι του εαυτού μας.

-Αν σας ζητούσαν στην συνέχεια της δημοσιογραφικής διαδρομής σας να επιλέξετε ένα από τα 3: Ραδιόφωνο ή Τηλεόραση ή Εφημερίδα. Η επιλογή σας;

-Θα απαντήσω… συμβατικά. Η εφημερίδα είναι η σύζυγος –ελπίζω να μη με παρεξηγήσει η γυναίκα μου- και η τηλεόραση η ερωμένη…

-Πολλά τα επαγγελματικά σας ταξίδια για ρεπορτάζ. Υπάρχει κάποια χώρα που θα θέλατε να ζήσετε και να εργαστείτε;

-Πηγαίνοντας στο εξωτερικό  για λόγους επαγγελματικούς και   οικογενειακούς σε χώρες που σπουδάζουν οι κόρες μου, διαπιστώνω πόσο πανάσχημη είναι η Αθήνα. Η πιο άσχημη πολεοδομικά πρωτεύουσα της Ευρώπης! Έχω πάει στη Βαγδάτη επί Σαντάμ Χουσεΐν, θαύμασα ρυμοτομία , πάρκα, πλατείες, μέγαρα. Έμπαινες στα Υπουργεία και ντρεπόσουν να πατήσεις. Αυτά  βέβαια σε μία χώρα προσωπικής δικτατορίας… Αυτό που μας σώζει εδώ στην Αθήνα είναι ο ήλιος, οι παρέες, οι ταβέρνες, τα τραγούδια. Θα’ θελα να ζήσω και να δουλέψω κάπου στην στην ομιχλώδη Σκωτία μήπως και αγαπήσω περισσότερο την Αθήνα. Ξέρετε, σε μικρογραφία, το ίδιο μου συμβαίνει και στη Χίο.. Νοσταλγώ τη Χίο,  αλλά μόλις πάω σε λίγες μέρες αναζητώ την Αθήνα. Και η Χίος είναι μία άσχημη πολεοδομικά πόλη, συμφωνείτε;

-Έχει χάσει το νησί το ‘χρώμα’ του κ. Μαρδά… Να κλείσομε την συνέντευξη για την οποία και σας ευχαριστώ με την κλασσική της περιόδου ερώτησης περί κρίσης; Η Ελλάδα θα ξεπεράσει την κρίση που την ταλανίζει;

-Στην προσωπική μου ζωή είμαι …συγκρατημένα απαισιόδοξος. Όταν όμως πρόκειται για τα  ιστορικο-κοινωνικά ,είμαι συγκρατημένα αισιόδοξος γιατί μελετώντας την Ιστορία,  βλέπω ότι ως λαός είμαστε και του ύψους και του βάθους και φιλότιμοι και αφιλότιμοι και πονηροί και ανιδιοτελείς, αλλά αν βρούμε  έναν ηγέτη με πίστη μεγαλουργούμε. Και με ένα σύστημα!

-Τι εννοείτε;

-Δηλαδή θεσμούς. Ένα σύστημα οργάνωσης που θα μας εμπνεύσει να δείξομε τον καλό μας εαυτό, τον ονειρικό μας εαυτό. Σας φέρνω ως παράδειγμα το σύστημα εξετάσεων για τα Πανεπιστήμια, που ουδείς αμφισβητεί . Επίσης ο κόσμος θέλει να δει  παράδειγμα ηγεσίας. Αυτό δεν το έχει δει από τους κυβερνώντες. Δεν μπορεί να είσαι Πρωθυπουργός με αμοιβή 10.000 ευρώ  χιλιάδων ευρώ το μήνα και να παριστάνεις ότι κόβεις  20% από τον μισθό σου και παράλληλα να πετσοκόβεις τον συνταξιούχο οδηγώντας τον να ζήσει με 350 ευρώ το μήνα. Όσο αφορά τους πλούσιους. Που είναι οι μεγάλοι ευεργέτες του προηγούμενου αιώνα;

-Όπως ο συμπατριώτης μας Βαρβάκης…

…Πού είναι οι εφοπλιστές μας; Διάβασα προχτές ότι στο κοινοτικό παντοπωλείο του Δήμου Χίου οι δικαιούχοι από 500 αυξήθηκαν στους 950! Σε μια κοινωνία που υπάρχουν υπέρ-πτωχοί ουδείς δικαιούται να είναι υπέρ-πλούσιος. Εδώ  είναι ο ρόλος του Κράτους. Να τους υποχρεώσει δια νόμου να δώσουν. Το ίδιο κυνικοί είναι και οι συναποτελώντας την ηγέτιδα πολιτική τάξη. Ζώντας επαγγελματικά  ανάμεσα στους ανθρώπους εξουσίας, βλέπω πόσο λίγοι είναι. Οι υπουργοί μας –στην καλύτερη περίπτωση- ,είναι χρυσές μετριότητες. Αλλά δεν βλέπω και νεότερους της εξουσίας που να είναι καλύτεροί τους…

Άτομο με βαθειά καλλιέργεια ο Κώστας Μαρδάς, έντονα φιλοσοφημένος, πρότυπο δημοσιογράφου έχει τιμηθεί με το  δημοσιογραφικό βραβείο Μπότση.

Και τελειώνουμε με το … ρεφρέν: «Ανθρώπους θέλω δυνατούς/να διορθώνουν  τους Θεούς». Τι είναι; Στροφή τραγουδιού του Κ. Μ. (ναι, γράφει και στίχους),από ποίημα που του έχει μελοποιήσει ο Λίνος Κόκοτος, ενώ ετοιμάζει ένα  του νέο  c. dμε συνθέτη τον Βασίλη Αρχιτεκτονίδη και τραγούδια λυρικά για την σημερινή κρίση και την διαρκή κρίση της ψυχής μας, όπως λέει. Επίσης άλλα 6  τραγούδια του έχει  μελοποιήσει  ο Τάκης Σούκας και  είναι σε αναζήτηση δισκογραφικής .

Μόνιμος κάτοικος του Π. Φαλήρου ο Κ. Μ., είναι παντρεμένος με την συγχωριανή του Αικατερίνη Αυγουστάκη, γραφίστρια και πατέρας δύο κοριτσιών, της Έλενας και της Εύας στις οποίες έχει αφιερώσει την πρώτη του ποιητική συλλογή.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Αρέσει σε %d bloggers: